tisdag 3 maj 2011

Hagelskur & stängselstöt

Vaknade och trodde först att det var dimma ute. Efter att jag rest mig upp lite ur sängen visade det sig att det inte alls var dimma. Det var SNÖ!!! Det hade jag inte alls beställt.

Gamle 'Dumdum' blev alldeles till sig i trasorna när han släpptes ut i snön. Kate som redan var på ett uruselt humör (tror hundrackarn har PMS) blev inte direkt på bättre humör.
Snö = Dumdum vräker omkull henne och släpar henne i snön.
När det äntligen slutade snöa gick jag & Kätan ut till fåren.

Dags att flytta dem till en annan äng där de inte syns från vägen.
Har tröttnat på att det rullar in bilar på gården med förare som hänger på tutan tills man tröttnar på att höra tutandet och klampar ut för att fråga vad de vill.
"Jag behöver lamm. Hur många kan jag ta?"
"Vi ska fira och behöver lamm. Jag behöver två lamm men det kan räcka med ett."
"Jag ska ha tre får. Kan jag komma om två veckor och hämta dem?"
eller favoriten;
"Jag kommer på lördag och slaktar lammen jag behöver till festen."

Du kommer och gör vadå???
Jag har oftast väldigt stort tålamod när de kommer uppkörande och frågar om jag har några får eller lamm till salu.
Härom dagen rann sinnet över och den stackarn som körde in på gården fick den skopan som jag hade velat hälla över allihop som kommit.
Jag har inga jävla får eller lamm till salu!!!

Den arme saten kommer nog aldrig våga sig ut på landsbygden igen. Nu sade jag mer än vad som skreks ut här ovan men ni förstår kontentan av det hela.
Jaja, så kan det bli.

Åter till dagen...
Kate fick lite problem med en tacka som hade fått blytyngder i klövarna och stod som gjuten i backen och skyddade sitt lamm. Förståeligt eftersom lammet bara är två dygn gammalt. Kätan löste det snyggt som vanligt. Måste säga att hon är verkligen underbar med tackor som har yttepytte-lamm. Det tar lite längre tid än med gamle Dumdum men vad gör det när hon ingjuter förtroende.?.
Annat är det med gamle Dumdum som gärna går in och gör en O-Goshi på tackan följt av en kombinerad stryp/släpning om hon inte faller in i ledet omgående.
"Matte sa att du ska med men inte på vilket sätt." *eek*
Han fick stanna hemma medans fåren flyttades. Mindre huvudvärk för mig.
När fåren var på plats kom det en hagelskur som hette duga. Kate sprang upp i skogen och lade sig under en gran och väntade ut hagelskuren.
Var jag så smart? Icke då.
Jag fick för mig att jag behövde flytta en av eltrådarna ett hack ner på en stolpe.
Inte nog med att det sved i skinnet av haglet, nu fick jag mig en rejäl smäll av staketet också.

Japp, jag glömde att jag satt på strömmen redan.
En klassisk Jenny.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ha ha på dom bara lakristomtarna har ju inte koll på läget när det gäller får kött hör ja. Hänvisa dom upp till Svinesunds köpcentrum där har dom en "Turk affär" kommer inte ihg vad den heter där dom styckar lamm så man kan få vad dom vill ha. :)

När jag ändå kikar in måste jag ju tipsa om min blogg tävling som hade premiär i går :)
Kram