lördag 14 maj 2011

Maskrosmarmelad

När väl åskan hade passerat idag så åkte regnkappan och gummistövlarna på. Nu skulle det plockas maskrosor.

Hundarna som återhämtat sig från åskchocken var kvicka med ut genom dörren. Kate for som en skottspole runt lagårdsknuten innan jag hann stoppa henne.
Varför?
Jo, hinken jag tog med mig ut är den som jag burit vatten i till fåren hela vintern. Hon trodde det var dit vi skulle.
Hon kom strax tillbaka och tittade frågande på mig. 'Kommer du snart?'. Näpp, det gjorde jag inte.

Jag gick åt motsatt håll där jag sett ett helt hav med maskrosor.
Plockade närmare 5-6 liter och av det fick jag ut nästan 2 liter blomblad.

En sak är då säker...
Man ska vara på gott humör när man ställer sig och rensar maskrosor.
Det är tidsödande, nervpåfrestande och skittråkigt!

I maskrosorna bosätter det sig gärna en liten svart skalbagge. När man plockat en massa blommor så blir även hinken full av dessa små skalbaggar.
När man som jag har väldigt svårt för insekter så är detta en prövning. Jag får halvt panik när det börjar krypa på mig och idag har mååånga krupit runt på mina armar + lite fler ställen. *blärk*

Maskrosmarmelad

4dl vatten
5dl maskrosor (endast de gula blombladen)
5dl syltsocker
1tsk rivet citronskal

Koka upp vattnet & häll det över blombladen.
Låt dra i ca 20minuter.
Sila blomblad och vatten i en silduk, tryck ut så mycket vätska som möjligt. Häll vätskan i en kastrull med tjock botten.
Blanda ner sockret och koka upp. Låt sjuda ett par minuter och rör ner citronskalen.
Skumma noga och häll upp marmeladen i rena varma glasburkar. Förslut direkt och ställ burkarna svalt. Förvaras svalt.

1 kommentar:

bonnmoran sa...

Det receptet tar jag! Låter spännande. Blev det gott? Inte för beskt?