söndag 19 juli 2009

Kursdag i Forshälla 19/7

Idag var vi bara tre deltagare på kursen då två stycken fått förhinder.

Vi fick gå två omgångar var som vanligt. Fler gånger blir nästan förmycket både för hund och förare.
Under Kates första pass körde vi drivning och lite fösning. Drivningen gick bättre och bättre hela tiden.
Fösningen hade hon först lite svårt för men det släppte efter en stund när polletten ramlat ner och hon kom ihåg vad det handlade om.


Samspråk mellan instruktörerna.
Kates äldre halvbror Doglas spanar på de andra ekipagen.
Kates kullbroder Valle skrämde oss en stund. Vi trodde att han blivit stungen av en geting. Nu var inte fallet så för direkt han blivit av med kopplet och fått en massa uppmärksamhet var det inget fel på honom.
Bonnie med förare i arbetstagen.

När det blev dags för Kates andra pass kliver instruktör M fram.

'Vi har en plan', säger hon.

Jag ger henne en misstänksam blick.

'Jaha?? Vad för plan??'

'Hon ska få prova ett lite längre hämt.'

'Okej, inte värre än så.?.'

Hon ser så finurlig ut när hon kommer med såna repliker. Det är väl klart att man blir lite nervös. Hon kunde ju ha sagt att 'nu ska hon lära sig att valla baklänges' eller 'nu ska hon hoppa som en känguru mellan grästuvorna och landa mitt i flocken, det är den nya sortens delning'.

Nu var det ju inte så farligt. Det var bara ett hämt.

Bara och bara förresten. Det var inte så bara.

Fåren ställdes ut och jag klev iväg med hunden.
För mig såg det lättast ut att skicka vänster. Detta var jag tydligen ensam om. Kate gick ut bra men starx innan hon var framme hos fåren tvärgirade hon och gick runt höger.


Jaha. Detta får nog göras om. Jag vet ju att hon har lite svårt för att gå vänster och hade jag tänkt längre än näsan räckte hade jag skickat henne höger.

Kate kallas in och placeras strategiskt. Nu skickar jag höger.

Det gick riktigt bra förutom att hon ligger lite för tätt inpå djuren så hon riskerar att flytta dem redan innan det är dags för upptaget.

Kallar in henne än en gång och får order om att prova skicka henne med höger bort höger.

Detta svarade hon bra på. Avståndet var mycket bättre och det gick över förväntan bra.

Vänster hämten får vi ta steg för steg eftersom hon har svårt att hämta från det hållet. Avståndet får ökas succesivt.

Idag fick hon, eftersom det inte var så många hundar där, även ligga löst på ängen medans andra hundar arbetade. Det ryckte rejält i henne och hon försökte dra iväg några gånger men se det gick inte. Matte hade koll på henne. Hon skötte sig riktigt bra. Inga utfall mot de andra hundarna.


Här ligger hon brevid Doglas.
Fåren under en vila.

Kate smyger sig fram mot fåren.Detta är en typisk Valle bild. Allt flaxar åt alla håll.

2 kommentarer:

bonnmoran sa...

Du bör vara på din vakt om "ongarna" säger att de har en plan...... De är luriga, det har jag lärt mig. Fattar inte vem de brås på.....

bc owner sa...

Jag börjar lära mig att man ska avvakta lite när nån av dem nämner en plan.=)
Man kan aldrig vara säker på vad som komma skall.;-)