söndag 26 juli 2009

Kursdag i Forshälla 26/7

Eftersom hundarna kommit olika långt i sin träning anpassar J & M varje pass efter vilken hund som är ute.
Dagens träning för mig och Kate innehöll hämt och fösning. Första passet skulle hämtet tränas.
Kate sniker gärna för tätt inpå fåren vilket får dem att flytta sig sidleds innan hon hunnit runda dem. Upptaget blir alltså inte där jag planerat.

För att få henne att gå vidare ut placerade sig M vid fåren med en longerpisk. Tro nu inte att detta är nån form av misshandel av hunden. Pisken används inte PÅ hunden.
När jag skickade Kate kunde M använda pisken som en förlängd arm och mota henne utåt. Först brydde sig Kate inte om 'den däringa pinnen' som M pekade med. Vid andra hämtet ven den där konstiga pinnen i luften. Det var lite otäckt att det lät susande brevid henne när matte ropade 'BORT'.
Vid tredje hämtet var det bäst att springa i en vidare båge. Det var lite olustigt att springa för tätt inpå fåren. Det susade så konstigt om den där pinnen.

M gick ifrån fåren och Kate skickades på nytt. Nu höll hon fint avstånd och gick faktiskt lite längre ut när hon fick kommandot 'BORT'.

Här är det Norpan som jobbar.Troy håller koll på fåren. De där dumma kurshundarna kan ju inte hålla ordning på djuren själva så han får rycka in med jämna mellanrum och samla ihop dem.När han slitit hårt med att reda upp soppan som kurshundarna ställt till är han så varm att han måste ta ett svalkande bad.Fåren har en av sina vilopauser som de har mellan varje ekipage.
När det var Kates tur igen var det dags för fösning.

Fåren hade nu gått två gånger med de andra deltagarna och var nu trötta. Tempot hade dragits ner ordentligt.

Eftersom hon precis börjat med fösning har hon det lite trixigt med att gå mellan mig och fåren. Hon vill gärna försöka runda dem för att få ha fåren mellan mig och henne. Det märktes tydligt att hon tyckte det var besvärligt. När nåt blir jobbigt börjar hon äta fårskit. Nästan maniskt. Man får hela tiden låta henne gå fram mot fåren för att avbryta ätandet.

Hon lyckades att fösa fåren genom grindarna ett par tre gånger. Hon till och med lyckades göra det ganska snyggt.

Som avslutning fick hon göra ett par mindre hämt med lite drivning. Det är säkrast att sluta på topp.


(Kate när hon väntade på sin tur.)

6 kommentarer:

Jenny sa...

Hon e så fin...Lilla Katie!
//Jenny

bonnmoran sa...

Bra att ni har staket. Min första ensam på gärdet - det här fixar vi - fösning slutade i grannens, givetvis fina o goda trädgård.
Vi drog hem fåren i hundhalsband o koppel.........
Ack ja, det var tider det!

bc owner sa...

J: Ja, visst är hon det.

bonnmoran: Ja, det är mer regel än undantag att man är tacksam för att det finns staket.

Ett skrivande lantliv sa...

Kul att läsa om din träning.
Min tik snävade när hon var yngre men har blivit bättre på att hålla ut nu (förutom när det står människor intll fåren), måste träna mer på det :-). Men min lilla hane, som är 11 månader, håller ut ordentligt redan nu. Kanske ligger det i hans gener, eller kanske beror det på att jag varit mycket mer konsekvent i min träning med honom, jag har vetat från början vad jag vill ha av honom.

Lycka till med träningen, så hoppas jag på att vi träffs på nån tävling framöver :-)

Kram
Victoria

Roses & Angels sa...

Hej tack för din roliga kommentar. HIhih ja kan tänka mig att dom tittat men vad gör man??? Rosa och vitt är bara för snyggt. Go for it hahah låt dom höja brynen! Ha en fin helg, kram

Roses & Angels sa...

Ja du vännen! vart finns det mesta??? I USA!! hihih men kolla hos lilla provence bloggen. Sari har lite liknande burkar! Sen har jag en hel del inredningslänkar där man också kan hitta liknande! kommer inte ihåg vilka det nu var men ser jag så hojtar jag till! Visst är dom bara för snygga!! Ha en fin helg kram