lördag 24 oktober 2009

Vallhundsprov på Tjörn

Ja, så var denna dagen avklarad. Startade dagen med att kolla vilket startnummer jag hade.

Nr, 5. Då var det lika bra att ta jättedosen med smärtpiller till frukosten. Ville ju så gärna gå provet själv med 'Kätan'.
Jag och J var nästan först på plats. Perfekt. Bara att välja ut bästa åskådarplatsen.

När det var min tur att kliva ut på banan var Kate taggad. På väg fram mot startstolpen fick jag köra med 'stanna - framåt' hela vägen. Ett bra sätt att förbereda hunden på att nu kommer kommandona att hagla ute på banan.

Efter att domaren gett klartecken på att vi kunde starta skickades 'Kätan' höger. Hon är lite stram i sin utgång men fixade det bra ändå.
Upptaget var lite hastigt men helt ok.
Framdrivningen gick lite snabbt men annars klockrent. Fåren hamnade t.o.m på rätt sida stolpen.

Sen var det dags för framdrivningen. Fåren hade rundat startstolpen helt ok. Kate påbörjade drivningen. Hon kom lite snett. Fåren pep iväg men hon lyckades rädda situationen.
Så kom hon snett igen. Nu spred sig fåren lite och stack iväg mot publiken. Hon lyckas efter lite trix få ihop dem igen.
På väg mot mig bryter en tacka ur flocken. Detta ignorerar Kätan och fortsätter med kvarvarande flock.
Jag försöker få henne att vända för att få med Houdini-fåret men detta fattar hon inte riktigt. Nu är det får lite överallt. Resten sticker och kvar är en förbryllad vovve.

Hon kämpade väl. Även om det bara var hämtet som vi klarade så fick vi ändå bättre poäng här än på KM, där vi gick hela banan. ;-)

Inga kommentarer: