fredag 28 maj 2010

Moa och Kate - ler & långhalm

Idag var det första gången som Moa provade på att valla med Kate, trodde jag.

Tydligen har GoaMoa redan fusktränat lite med Kate. Det kröp ur efter en stund när jag frågade hur hon kunde vara så säker på vad hon skulle göra.

'Jag har tittat på dig och tränat själv.'

Jag får nog börja uppmärksamma vad damerna hittar på när de ska ut och 'träna'. Jag har i min enfald trott att Moa var ute och lärde Kate trick och lite lydnad.


Men men, dagens vallning.
Moa är 7½ och hon har frågat flera gånger om hon kan få valla med Kate. Kate avgudar marken Moa går på. Idag när fåren skulle flyttas till en ny hage tänkte jag att hon kunde få prova.

Ungen riktigt strålade av glädje när jag Äntligen gav med mig och lät henne prova.

Jag fanns hela tiden vid hennes sida för att finnas till hands om det behövdes. Jag visade henne vart hon skulle placera sig och när hon stod där frågade jag henne åt vilket håll hon tänkte skicka Kate.

'Åt vänster', svarade hon snabbt.
Jag satt på huk brevid henne och tittade frågande upp på henne och frågade varför.
'De står där', pekade hon 'och de ska hit.' 'Bästa vägen.'
Visst hade hon rätt. Ville bara veta om hon gissade eller om hon visste.
Nog sjutton visste hon.
Hon skickade vänster och Kate gick fint ut, plockade försiktigt upp djuren och drev dem till Moa. Hon gick före ut genom grinden med får och Kate bakom.

Nu blev det problem.
Det var inte Kate eller Moa som strulade till det.
NEJ NEJ!!!!
Det var moster Jenny som förstörde för dem.

Jag hade glömt att jag lagt gamle Bamse på utsidan grinden. Han låg lite dolt bakom en kärra. När Moa och fåren passerade ena däcket reste han sig och PANG!!!!

Får överallt!!!

Han har ett så starkt tryck att när han reste sig och eye:ade fåren var det som när ett bowlingklot nådde käglorna. De for iväg överallt.

Moa lade snabbt Kate och överlät till mig och Bamse att återställa röran som vi orsakat.

Fåren var snabbt inne i hagen igen men nu var de lite skärrade och MYCKET springiga.

Moa gick in med Kate igen. Själv denna gången. Jag och Bamse höll oss på avstånd. Ville inte få en sån grinig blick av ungen igen. Att det som hänt var mitt fel var hon väl medveten om. Även jag var väldigt medveten om det.

Hon skickade hunden igen och fick ut fåren men när de skulle passera kärran fick de fart. Åt en väldigt massa håll. Bättre springa än att kanske stå öga mot öga med den andra hunden.

De lyckades samla ihop djuren efter en del arbete. Jag fick blockera med Bamse vid hästhagen så inte lammen hamnade bland hästarnas ben. Resten skötte de själva.

När fåren väl fattade att Bamse inte var i närheten lugnade de tillslut ner sig. Kate och Moa kunde börja driva dem mot den nya hagen igen. Helt plötsligt börjar Moa springa.?.
Fick gastat till henne att gå istället. Då går Kate och så även fåren. Så fort hon slog av på takten blev det lugnt i ledet igen.

Tror hon blev lite stressad av att fåren slöt upp precis bakom henne. Hon är ju inte så stor så det kändes förmodligen som om djuren skulle springa över henne.


De var så duktiga båda två!!!

Ska det fortsätta så har så är vi snart två vallare i familjen.;-)

Hon fick mersmak min GoaMoa. Mosters ängel.=)
Hon ville valla mer. Sånt gillar vi men hon får vänta tills imorgon när fåren flyttas ut till daghagen igen.
Självklart fick jag inte tagit något foto idag.=( Detta är från den 2/4 när jag och Josefin tränade. Moa satt brevid Kate med staven redo. Ville så gärna prova men just då hade vi inte tid.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Får en tår i ögat när jag läser....

Som "extra-moster" blir man ju faktiskt lite rörd och stolt så här på avstånd...Hehe!

krama denna goa unge från mej om jag inte råkar träffa henne och hinner först!
Hälsa henne att hon är bara såååå himla duktig!
Kram till både Dej, Kate och Moa förstås!

Michaela sa...

Barn är så underbara och allt är så självklart. Härligt med en vallare till i familjen så ni kan hjälpas åt :)

bonnmoran sa...

Heja Moa, blivande vallningsproffs! Håll ordning på moster bara, så du kan jobba ifred!