fredag 21 maj 2010

Nötvallnings premiär...

Idag har Kate sett nötter för första gången. Hon inte bara såg dem. Hon vallade dem också.
Eftersom jag försökt få henne intresserad av andra djur än får utan framgång så trodde jag att det skulle vara kört här med.
Icke sa nicke!!

Hon var helt med på noterna när Marie tog henne med ut bland kritterna.

Ja, nu var det inte jag själv som gick med henn. Marie får ta hand om kossevallningen så tar jag fårbiten.

Efter att ha blivit översprungen ett par gånger av kor har jag ingen just att knata runt på ett gärde med tiotalet kvigor efter mig.



Nu var det inte bara Kate´s intresse för kvigorna som chockade mig. Det var även hur hon betedde sig när hon vallade.
Det var en kviga som ideligen bröt sig ut ur flocken.
Normalt sett om ett djur bryter sig ur och kommer för långt från flocken brukar Kate ignorera dem. Går de inte med resten av flocken så finns de inte.

Kvigan som bröt sig ur blev gång efter gång tillbaka föst av Kate. Hon gav sig inte.

Jag stod förmodligen och såg ut som en starholk när jag beskådade hennes envisa arbete.
Hon blev vid ett tillfälle även översprungen. Hon tumlade runt på backen men reste sig direkt.

Nu var vi lite nervösa över att hon kanske blivit skrämd.

Näpp, det hade hon inte.
På det igen bara.
Hon tyckte detta var så roligt att hon t.o.m försökte tjuvvalla lite i pauserna.

Efter bara ett möte med nötterna har hon redan visat sig bättre än Bamse på nötvallning.
Hans premiärmöte med nötter ger mig fortfarande mardrömmar.

Hon är faktiskt bättre än honom med fåren också. Han kan mer än henne så jag använder honom som säkerhetsnät när det är nåt hon ännu inte fixar men hon gör framsteg varje dag.
På söndag ska hon premiärtävla på nöt i Dingle.

Inga kommentarer: