onsdag 1 december 2010

Border collie vs Jack Russell

Det är inte bara storleken och utseendet som skiljer de båda hundraserna åt, det finns annat också.

De två rasernas respons på kommandon:

KOM HIT!
BC = Ja matte, jag kommer direkt.
JR = Skit på dig!

SITT!
BC = Jag sitter
JR = Varför då?

LIGG!
BC = Jag ligger
JR = Sa du nåt?

STANNA
BC = Hur länge?
JR = Jag sniffar vidare där borta...

HOPPA
BC = Hur högt?
JR = Hoppa själv...

NEJ
BC = Okej då
JR = Nu förstod jag inte?


En Bc är lättlärd, det är en JR också men i motsats till en Bc så skiter den fullkomligt i dig trots att den vet vad du menar. Bc'n vill göra allt för sin ledare, Jack Russell'n är sin egen ledare.

Enligt en JR så är alla till för att serva den. Enda gången den gör som du vill är när du mutar den så du själv mår illa av alla sammanbitna prisande lovord och allt godisfjäskande.
När väl godiset är slut så går den förnärmat iväg för att du inte hade mer att ge den. Har du inget godis så finns det ingen anledning för en JR att göra sig till.
Den där tvåbenta löjliga pajasen som varje gång går på JR'ns glada 'Oh, se vad arbetsglad och samarbetsvillig jag är' är inte annat än dum.
Den är inte ett dugg samarbetsvillig. Den vet bara vad den vill och gör bara det den behöver för att få det.

Border collien kan naturligtvis också vara en hal rackare emellanåt men den kan aldrig nå Jack Russelln. Bc'n är för arbetsglad och för välvillig att göra allt och lite till för sin ledare.

När du tror att du lyckats överlista din Bc har du förmodligen också gjort så men du måste komma på ett nytt sätt nästa gång. Den vet om det i samma ögonblick som det hänt och låter dig inte göra det igen på samma sätt.

Om du tror att du överlistat en JR så har du tagit gruvligt fel. Det går inte. Den har koll på allt och skiter oftast fullständigt i dig.

En BC vet hur stor den är. En JR vet också det. Det är vi som har dålig syn som inte ser att en JR är i storlek med en elefant.


Om du känner dig sugen på att skaffa en Jack Russell, tänk då på detta.

Du måste vara envis som synden. Inte ha något emot att bli ignorerad 23 timmar och 45 minuter av dygnets 24timmar.
Ha överseende med att det är en grythund.
Finns det inte ett gryt att undersöka så gräver man ett själv. Detta sker oftast på din gräsmatta eller i din välansade rabatt. Tänk också på att den lätt blir uttråkad av det första grytet och gräver då ett nytt osv. Det kommer att sluta med att din tomt ser ut som ett granatövningsområde.

Jack Russelln har en förmåga att bli gammal så du måste ha en ängels tålamod för att stå ut med den i minst 15 år. Den kommer nämligen inte bli lättare med åren. Den förfinar sin 'talang' med årens gång och blir bara jävligare. Däremot kommer Du inte att märka allt förrän långt senare när rackartygen redan hänt och den har hunnit göra minst tre till.

Den är lättretad och långsint som attan så för guds skull, gör den inte förbannad. Du kommer få sota för det i flera år.

Har du andra hundar eller katter så kan du vara säker på att den basar över dem och tuktar dem om så bara för att de existerar.
Den har också en väl utvecklad förmåga att hitta på sattyg men att få det till att se ut som om någon annan gjorde det. Denna genen ärvs.

Om den håller sig lugn och stilla i ett par dagar får du inte inbilla dig att den helt plötsligt 'Äntligen' vuxit upp.
Nej nej... den samlar bara lite extra energi och planerar inför sitt kommande hyss.


Är Bc så mycket enklare än en JR??

Jaa, om man har arbete till den. Har man det så är det en ängel i jämförelse.
Står den utan jobb eller uppgift kan den däremot ge Jack Russelln en match.


Nej, jag ångrar INTE att jag en gång skaffade en JR. Däremot så vet jag idag att jag inte kommer skaffa en till. Aldrig mer en JR. Jag älskar min gamla tant över allt annat men... jösses vad jag har svettats och tampats med damen. 

7 kommentarer:

christinamalmgren sa...

en fråga , vad har du för grundlig fakta på det du skriver? jag har en JR och hon är hur underbar som hellst , trotsig ja. Men hon är inte så du besriver. Hon är arbetsvillig och ser upp till mig och lyssnar bra och hon är bara 4 månader. så du ska nog grunda din fakta på bättre källor innan du vräker ut dig massa skit.

bc owner sa...

'Innan jag vräker ur mig en massa skit.'
Så kan man ju också se det.

Jag är Jack Russell OCH Border collie ägare sen mer än 12år tillbaka. Det kanske inte räcker som källa till fakta?

Om du läser mellan radena på inlägget så hoppas jag att du ser att den är ironiskt skriven och något överdriven...

Jag älskar mina JR men när de inte finns längre så kommer jag inte att skaffa fler.
Det kommer enbart finnas BC i det är hushållet framöver. Har man en gång blivit bortskämd med en BC så fastnar det.
I en BC har jag allt jag vill ha och behöver. En arbetskamrat på gården, en vakthund, en följeslagare och ett kramobjekt.
Jag har allt i JR också förutom som arbetskamrat.
Min gamla JR tant hjälper visserligen till och föser fåren ibland men bara om jag inte ber henne. Det ska även vara när ingen annan hund är med. Är de med så lallar hon runt och gör roligare saker.

EvaJ sa...

Gu så bra beskrivning! Mitt i prick! :D
Bara en liten grej: en 4-månaders valp ser upp till sin/a ägare oavsett ras. En JR (+ några andra raser) lägger av med det vid puberteten - om inte förr ;)

Fru Gårman sa...

Så klockrent! Min JC blandning är en lat jäkel som helst ligger på husses mage hela dagarna, men trots detta är hon precis som beskrivet! Så sin egen och så till lags när HON kan vinna på det! Du kan dina raser du, det märks! :D

Fru Gårman sa...

JC, oj så fel det kan bli. JR menar jag ju! ;) JR och drever, sug på den du. hahaha...

bc owner sa...

*asg*
JR & Drever!!! HAHAHAHA

Jag hade en gång en 'lååång limpa' av korsningen Västgötaspets & Beagle. Kan tänka mig att beteendet är snarlikt. ;-)

Även om inlägget är ironiskt skrivet så finns det en hel del sanning i den.
Har man haft en eller flera JR i många år så får man vara med om det mesta som de små 'terroristerna' kan hitta på.
Och det ska gudarna veta... Det är MYCKET!!! >D

bonnmoran sa...

Christina, ursäkta mig, men du har en hund som är 4 månader! Då vet man inte hur de EGENTLIGEN är. JR är tuffa, envisa, egensinniga, o psykiskt starka hundar. Förstår det, de är ju avlade att få upp grävlingar ur gryt och att döda stora (O då menar jag stora!)farliga råttor. Då måste en hund vara mentalt stark... Sen är du ljuvliga åxå, javisst. Jag har haft hund i över 35 år, INTE haft nån JR själv, men jag har bekanta som fick avliva sin JR för den tog över huset! De kastrerade honom , men han var skarp ändå, så de fick ta bort honom. Alla hundar vill vara "högst upp på stegen" i flocken, kan de så klättrar de dit. JR är ingen nybörjarhund, den är förvisso liten o söt, men den är INTE lätt att hålla sig över, på stegen. Lycka till med din lilla fina valp, valpar är ljuvliga. Hoppas du får en ljuvlig vuxen hund åxå!