söndag 16 oktober 2011

Blixtrande proppar och osande eder...

För två dagar sedan började propparna gå i huvudskåpet tillsammans med propparna i nästa skåp.

Även igår strulade det. Fick ordning på det och allt var lugnt.
I morse, strax innan 06,00 väcktes jag av hundarna. Nåt var fel. Slog upp kôrpgluggarna och konstaterade att det inte fanns nån ström i huset.
FÖRBANNAT!!
På med en tröja, morgonrock, stövlar, fulmössan och halsduk. Tur man inte har så många grannar att skrämma slag på när man är så stiligt klädd i ottan.

Masade mig ut med jyckarna i släptåg.

JÖSSES!!!
Två av tre proppar i huvudskåpet, två av tre huvudproppar till huset och fyra av nio till lagårn hade smällt. Det hade blivit ett rejält överslag.

Fick snabbt ström i lagårn och ut på tråden till fårhagen. Nu var det dags för huset.
Vill ni veta hur nyårsfirande ser ut i oktober? Kom hit så ska ni få se.
Det sprakade löst rejält.

Muttrade ilsket medan jag gick in och ringde paps.
Han kom ner och jag vallade runt honom mellan elskåpen och vi kom fram till att vi behövde hjälp.
Muttrade ännu en osande ramsa medans jag gick in och ringde elverket. Han kom ut och konstaterade att det var fel nånstans på vår linje. Alltså den delen som de inte fixar gratis. Tack för det på en söndag. Så fick han fick syn på plintarna på gräsmattan och frågade om vi möjligtvis sett nån kabel när vi grävde för dem.

Hmm, jodå, i somras när vi började gjuta plintarna (till altanen som förmodligen inte blir klar förrän 2015) 'hittade' jag elledningen som går från huvudskåpet till huset. Med hittade menar jag touchade. Det syntes inget mer än ett litet märke på ca 1-2mm. Sen i juli har det legat och bränt inne i kabeln för tydligen räckte det att man touchade den.

Det var bara att gräva upp hålet igen (lillebror fixade) och jedrans vilket hål det var nu i kabeln. Det var ingen tvekan över vart problemet hörde hemma.

Elfirman kommer imorrn och fixar kabeln.
Just nu har vi bara ström på kontoret i huset. En fas som fungerar bara.
Lagårn funkar också.

Så vems fel är detta nu då??
Jo, MITT (och gamla elkablar)!!
Hur fasiken kunde jag tro att det inte gjorde nåt att bara peta på en kabel?
Speciellt när den är från '1800-frösihjäl'!!

Nu ska jag ta med mig vattenkokaren till fårhuset och koka tevatten. Sätter jag i kontakten på kontoret går propparna igen.

1 kommentar:

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Go kväll!

namnlapparna har jag bes på namnband.se tror jag det var annars så kan du bara googla på namnlappar.

hoppas du hittar...kul med ullarbete.Ska bli spännande & se.

Kram nilla