fredag 7 oktober 2011

Klövkontroll i racerfart

Att ha en hund till hjälp i fårhanteringen är för mig en nödvändighet men ibland, ja ibland, blir det kaos.

Tyckte att det var dags att kolla klövarna på fåren nu när det regnat så nedrans mycket. Vill ju inte att de ska åka på klövröta.
Tog med mig Kate in i hagen och hon samlade snabbt och smidigt ihop djuren. Det gick lugnt och fint och jag hann tänka att 'åh, vad lätt och bra det här kommer gå'.
ZWOSCH!!!
Nånting for in förbi mig och helt plötsligt var det får precis överallt.

Vrålade; BAMSE!!! så det ekade över hela bygden för nog fanken var det han. Ingen annan har sån effekt på får som han. Fick efter mycket om och men stopp på hundskrället, som för stunden blivit HELT döv. Vet inte vad som tog åt honom.
Så la sig lugnet och Kate samlade ihop djuren igen. När fåren stod lugnt i en klunga gick jag in bland dem, böjde mig ner och lyfte upp ett fårben.

POM PANG! (och upp for gubben) Nä, det gjorde han inte men jag hade fullt sjå att inte sätta mig pladask på blöta backen när fåren kastade sig åt alla håll på en gång. Kastade en blick mot gamlingens håll. Han var inte skyldig denna gången!? Även Kate låg still.
Men va f....??
Så såg jag nåt svart som virvlade förbi. TIM! Det lilla monstret hade upptäckt att strömmen var avslagen så han vågade sig in i hagen. Som tur är så orkar han inte tänka så länge så hans virvlande stannade snabbt av.

Än en gång fick Kate samla ihop djuren.
Hur var det då med klövarna? Jodå, de såg Väldigt fina ut. Det tackar vi för.

Den som tycker att det är tråkigt med får har ingen vallhund.

4 kommentarer:

bonnmoran sa...

Det där skulle man sett! :-)

Unknown sa...

Haha lite kul e de ju,i alla fall att läsa om era bravader,nä med dina busar kan det ju inte bli tråkigt,ha de bra Isa

Josefin sa...

Härligt med hundar =)

Michaela sa...

De är så charmigt med hundar och får :P Pana är assur på mig för att hon får träffa får för sällan.. Bara detta agilityn hela tiden, men hon gillar det med.
När vi sågs så pratade vi om fårskinn, kommer du ihåg det? Vart var det man skickade skinnen??? Jag har minne som en guldfisk :P Kommer du att få några skinn till försäljning i höst och vad kostar de i så fall? Jag vill ha ett nytt skinn till Vincents barnvagn i vinter :D