måndag 8 november 2010

Årets sista tävling för mig och Kate

Så var då årets sista tävling avklarad.

Tävlingen gick av stapeln på Hagaskog i Dingle.

Banan var väldigt väl markerad. *asgarv* T.o.m jag såg grindarna. Det var ensilagebalar som var grindar så de var enkla att se. Jag frågade om vi inte kunde ha balar som grindar på alla våra tävlingar. Då har även jag en chans att se grindarna utan att anstränga mig till det yttersta.

Djuren var som vanligt på Hagaskog lättflyttade och schyssta.

Hur gick det för mig och Kate?

Jag är väldigt nöjd.
Hon var en smula förvirrad. Vet inte vad som var med henne men hon for runt lite som en yr höna.
Hon tog alla kommandon utan bekymmer men det var ändå nåt som var lite förirrat.

Jag skickade henne åt höger och hon gick ut ganska fint faktiskt. Sen kom det där som jag hoppades att hon slutat med. Det hade hon inte. Hon började skära in mot fåren för att gå runt åt andra hållet.
Direkt när jag såg det stoppade jag henne och gav ett nytt högerkommando.
Hon tog det och till min stora förvåning gick hon inte bara åt höger... Hon vidgade ut!!!*WOOHOO*

Framdrivningen var sådär. Kunde gått mycket rakare och mindre förvirrat.

Hon fixade fint att runda mig och ensilagebalen men sen kom fösningen. Jaa... vi kom ju dit vi skulle tillslut.

Drivningen var inget större bekymmer.

Nästa moment var delningen.
Peo den rackarn bestämde att vi skulle dela innan fållan.
Att säga jag var nöjd med det beslutet vore en lögn. Det är ju i delningen mina poäng brukar ta slut. Kate är ju lite rädd för att gå igenom fårflocken. Hon har fått ett par smällar för mycket av en tacka här hemma.

Jag protesterade lite men inte sjutton hjälpte det. Peo bara skrattade.

När vi kom igenom drivningsgrinden var det då dags för delningen.
Jag fick upp en fin vidöppen lucka och kallade in Kate. Hon började gå rakt mot öppningen men precis innan hon skulle gå igenom såg jag hur hon riktigt svalde *gulp* och sneddade snabbt åt höger förbi flocken.
Jag började korrigera, lite väl snabbt, för att få flocken på plats. Kate stressade upp sig lite så jag lade henne, räknade till tio, sen började vi jobba igen.
Jag fick upp en ny fin lycka, lockade in henne och VIPS!!! Hon gick rakt in, tog tag i de avskilda fåren och hon hade klarat sin första delning på en tävling. *JIPPI*

Vidare upp till fållan var egentligen inget större problem mer än att jag inte bromsade ner farten i tid. Fåren hann förbi mig men Kate var snabbt på plats och tryckte tillbaka dem så de hamnade mitt i grindhålet. Sakta backade hon in dem och banan var avklarad. *pust*

Är SÅ nöjd med henne trots lite förvirring och mattes strul.
Jag måste lära mig att hålla tyst och låta henne arbeta lite friare. När jag gör det går hon som en klocka.

Poängen
Hämt: 29
Total: 60

2 kommentarer: