måndag 11 juli 2011

Två händelserika dagar

Ojojoj...
Jag är helt slut just nu. Känns som att jag snart kommer lägga pannan på tangentbordet så det blir till att skriva snabbt.

Igår åkte jag och Josefin till Emaus Lantgård för att ha en liten uppvisning i vallning för barn. Eftersom våra hundar är snälla och gillar barn, tja... två av dem iaf och Tim förstås, så lät vi även ungarna klappa och busa med hundarna. De barnkära hundarna.

Tim håller koll på fåren.
Tänk att få gå in i fårflocken och klappa 'riktiga' Lambisar.
Det är inte varje dag som man får busa med en valp. Bäst att passa på.
Ute på promenad med Valle. Tim följde snällt med utan koppel.


När jag kom hem ifrån Emaus igår var jag så j..la trött. Lade mig på soffan en stund och somnade direkt. Nu blev det ingen kort liten lur som jag tänkt. Det gick flera timmar innan jag vaknade.

När jag väl vaknade släppte jag ut hundarna, tog lite att dricka och kollade min mail.

Gick vidare in på toa och satte mig i godan ro för att pinka.
Helt plötsligt ser jag en rörelse ovanför dörren strax utanför toaletten.

Trodde ärligt talat att hjärtat stannat i kroppen på mig.
Kan meddela att det inte var så lätt att kasta sig av toalettstolen samtidigt som man både försöker torka sig och dra upp byxorna.
Hoppade halvt panikslagen ut från toa på ett ben med byxorna vid anklarna.

Vad var det jag fått syn på??

JO! DENNA!!!
Vidriga djur!!!
I mitt hus dessutom!

Kastade mig på telefonen och ringde min bror.
KOM HIT OCH FÅ UT MUSASET!!!

När han äntligen dök upp skakade jag fortfarande. Stod i köket och försökte få i mig lite vätska och lugna ner mig.

Tänk att man kan vara så hysteriskt rädd för nåt så litet.


Idag bar det iväg till Tjörn.
Skulle hämta hem 19 tackor som skulle byta adress till Grohed.

Det var några Gotlandsfår, Finull och några blandraser. Granna och trevliga är de.
Efter att vi irrat runt på Tjörn en stund hittade vi fram till slut.

Det gick relativt smidigt att få dem på lastbilen.

När de var lastade tog vi snabbt sikte hemåt eftersom det lätt kunde bli för varmt hos fåren. Precis innan vi ska köra över Tjörnbron stannas trafiken. Men va f..n??
Tydligen så måste trafiken stannas i mötande riktning när 'bred last' ska över broskrället.?. Det tog ett tag innan vi äntligen fick börja köra igen. Det var tre lastbilar som skulle över och inte sjutton kunde de köra direkt efter varandra. Näe då. Det måste tydligen vara ca fem minuters mellanrum mellan dem.
Vi hann bli en smula oroliga över fåren. Visserligen var fönster och takluckor öppnade så de skulle få gott om frisk luft men det blir ändå ganska varmt när man står still och det inte drar lite som det gör när man kör.
Nu gick allt bra.
Väl hemma släpptes djuren ut vid fårhuset. Vill ha ordentlig uppsikt över dem de första dygnen innan de skickas upp på bete.
De har aldrig tidigare transporterats och heller aldrig träffat på en vallhund så de var en smula skärrade när de lastats ur.
Några av dem hoppade snabbt över staketet men Kate var snabbt på plats och fick dem på rätt köl (efter att matte vrålat att hon inte skulle ta in dem samma väg som de tog sig ut).

Stängde in dem i fårhuset så de fick stå där och varva ner lite medans vi körde tillbaka lastbilen och jag började fylla i stalljournalen.

När jag sen släppte ut dem efter att jag kollat över dem var de lugna igen. Nu har de smaskat i sig en massa gräs och till deras stora lycka upptäckte de att det växte Ask i hagen som de kunde mumsa i sig. 

Nu ligger de och dåsar i hagen.
Nu ska jag lägga mig och dåsa.

En ny dag i morgon som jag förhoppningsvis kommer orka med. Har ju lite som måste göras.
* gräva färdigt hålet för en plint
* klippa gräset
* kapa en massa sly till fåren, de måste ju få lite godis

4 kommentarer:

Jenny sa...

Oj, vad du grejar med allt...Haha...och på samma gång närapå!?
Men du...den lilla söta musen var väl för söööt????
gissa om HAN var rädd!?

Kram på dej och ta´t lugnt emellanåt!
Jenny

Laila sa...

Undrar jag om det var en släkting till den lilla mus som jag fångade in i sovrummet efter att min katt hade tröttnat på att sitta å glo på honom!

Anonym sa...

Haha musen var ju jättesöt! Kunde inte någon av dina fina hundar hjälpa dig??

//Gunnel - följer din trevlig blogg!

Anonym sa...

Nja, jag ville inte ha hundarna uppe i spetsgardinen. Inte katterna heller för den delen.

/Jenny