måndag 27 juni 2011

En massa intryck

I lördags hade jag sån tur att det blev gott väder, äntligen, så vi kunde sitta ute och fika. Som vanligt så hade jag bakat en del. Är det födelsedag så är det.
Det var rykande åtgång på krämkakorna. Även Citruskakorna och Brysselkexen försvann när ungarna dök upp.
Pajen blev det en lite bit kvar av men den slukade jag senare på kvällen. Den är alldeles för god för att inte ätas upp omgående. hehe
Tim visste inte riktigt vart han skulle göra av sig. Han rusade runt och hittade på en massa rackartyg och Kate tog som uppgift att hålla ordning på honom men efter ett tag gav hon upp och Bamse tog över. Han busade med honom så till slut blev Tim alldeles slutkörd.
Jösses vad skönt det var när han äntligen somnade. Han har mer energi än ett kärnkraftsverk.


På söndagen åkte Josefin, jag och hundarna till Emaus. Jag har ju fåren där just nu och eftersom jag legat sjuk så länge så har jag inte kunnat kolla till dem.
Nu passade vi på att både inspektera djuren och valla lite. Tim visste först inte vart han skulle ta vägen när Kate kom med djuren. Det var lite läskigt så han gömde sig vid Josefins ben.

Efter en stund när Kate, Valle och Troy hållt fåren still så bestämde han sig för att gå lite närmre. Gå riktigt nära vågade han inte men efter en stund så morskade han på sig lite. De där ulliga sakerna var nog inte så farliga ändå.
Han gjorde några försök att springa med de större hundarna när vi skickade dem på hämt men, nä, det var lite för långt bort. Säkrast att springa tillbaka till matte och Josefin.

Han skötte sig kanonbra.
Gick i koppel (tredje gången) som om han aldrig gjort annat, glömde på två röda att han varit rädd för nåt och accepterade utan protester när de större hundarna sa till honom. Ja, är man liten så måste man ju försöka att få uppmärksamhet.

Lite spännande blev det när Coola Valle helt plötsligt fick syn på hängbukssvinet Pigge. Självklart var Tim tvungen att hänga på Valles skall. Det var ju en ful rackare som gick och grymtade på andra sidan staketet.


När vi åkte från Emaus fortsatte vi vidare för att kolla till några av Josefins får som går på bete utanför stan. När vi kom dit hade Tim i stort sätt glömt att det var lite läskigt med får. Coola Valle blev ivägskickad för att hämta djuren och då ville den lille rackarn gärna hänga på men han stannade som tur var. När djuren kom gick han dem t.o.m lite till mötes. Ännu mer spännande blev det när Josefin fångade in ett lamm för att kolla dess öga.
'Kan man fånga dem också?'
Då fick han stora ögon.

Just det, vad vackert det var där fåren gick! Helt underbara marker. Tydligen hade vi lite tur när vi var där för det var knottfritt. Det är det inte alltid. Fick höra att det hade varit rejält med knott där vid senaste kollen.


Idag åkte Tim och jag med ner till Dramsvik när systeryster & co hämtade hö. Tim fick där träffa 6st hundar på en gång. Hujhuj, vad rädd han blev först. Jag höll honom i famnen när vi gick in. Lämpade över honom till Sandy så jag kunde hälsa på godingen Tesse (gosevovven nr 1*puss*). Efter en stund släppte Sandy ner honom och det var lite läskigt men han fann sig snällt i att bli ordentligt granskad av flocken. När vi gick ut i trädgården tog det inte så lång tid innan han började röra sig med de andra hundarna. De var inte så läskiga som han trodde i början. Han blev till och med lite gretten på Valle (inte samma hund som ovan) när denne daskade till honom med sin jättetass och ville busa med honom. Men det är nåt som den lille herrn inte gillar. Man daskar inte honom med några tassar inte. Då visar han humör.
Stackars Valle såg en smula överraskad ut över att den lille fisen till hund kunde fatta humör men sen tändes en okynnig låga i Valles ögon. Hehe, man kan reta den lille fisen, varpå han daskade till Tim igen. Självklart svarade Tim och oj vad det var roligt.

Valle är tre veckor äldre än Tim (14v - 11v) men han är redan lika stor som min vuxne BC-hane. Det var rejäl storleksskillnad på de båda valparna.

Efter dessa tre dagarna är han äntligen trött. Det krävs en massa intryck för att det ska bita på denne lille herrns energi.
Men vilken hund. Visst blir han rädd men det tar inte lång stund innan han kommit över rädslan och istället vill undersöka istället.

Ja, även jag är helt slut nu. Massa bakande, firande, vallande och en natts jobb så är jag ärligt talat helt utpumpad. Ska dra mig mot sängen nu. Hörs om ett par dar när jag vaknat ur den förestående koman.

1 kommentar:

Unknown sa...

Skönt att du känner dej bättre nu när värmen kommit,vilka goda kakor du har bakat tror jag tar mej ut någon dag ;) tur att den lille busen kan bli trött av något ;) så att alla andra kan få lite lugn,ha de gott / Isa